4 tips voor een betere nachtrust

De nacht is het moment waarop je lichaam zichzelf volledig ontspant en herstelt. Het is dan ook ontzettend belangrijk om die uurtjes nachtrust optimaal te benutten. Helaas is zo’n fijne nachtrust niet iedereen gegeven want steeds vaker klagen mensen over onrustige nachten.

Ben jij zo iemand en wil jij ook graag een betere nachtrust? Met deze tips slaap je binnenkort als een roos!

Tip 1: Pak lichtbronnen aan

Als mens staan we biologisch geprogrammeerd om te slapen wanneer het donker is. Daarom is het ontzettend belangrijk om deze natuurlijke balans ook vast te houden in de slaapkamer.

Merk je dat je slecht slaapt en je hebt veel licht in je kamer? Probeer dan al deze lichtbronnen te elimineren. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van gordijnen of rolluiken om het licht van de straatlampen te blinderen.

Last van lampjes op je kamer tijdens het slapen? Zet de lichtbronnen weg of plak ze eventueel af om het licht wat te dempen.

Wel zou je er voor kunnen kiezen om een aantal sfeerlichtjes op je kamer te plaatsen die je enkel aanzet voor het slapengaan. Door een aangename, sfeervolle omgeving te creëren zal je merken dat je sneller slaperig wordt.

Tip 2: Kies voor het juiste beddengoed

Beddengoed kan je nachtrust maken of kraken. Het is dan ook ontzettend belangrijk om voor kwalitatief goed beddengoed te kiezen zodat je bed zo comfortabel mogelijk aanvoelt.

Als je aan beddengoed denkt denk je meestal eerst aan een lekker zacht dekbedovertrek. Een dekbedovertrek moet in de winter warm genoeg zijn maar moet ook lekker zacht aanvoelen en flexibel mee bewegen.

Ben je een echte koukleum? Dan kies je tijdens de herfst- en wintermaanden best voor een flanel dekbedovertrek van Smulders Textiel. Flanel staat erom bekend dat het de lichaamswarmte goed binnen houdt.

Hoeslakens, een niet te onderschatten onderdeel van je beddengoed

Ook een hoeslaken kan een enorm verschil maken op je nachtrust. Een te klein hoeslaken kan snel losraken waardoor je helemaal in de knoop kan raken tijdens het slapen. Het is tevens ook verschrikkelijk lastig om een klein hoeslaken te bevestigen.

Een te groot hoeslaken kan dan weer voor onaangename ribbels zorgen die je tijdens je slaap voelt zitten, zeker als je een gevoelige slaper bent.

Wil je een optimale nachtrust? Zorg er dan maar best voor dat je beddengoed helemaal op punt staat.

Tip 3: Beperk een aantal zaken voor het slapengaan

Wil je een betere nachtrust maar je merkt dat je ontzettend lastig in slaap kunt vallen? Misschien zijn er wel een aantal dingen voor het slapengaan die je nachtrust helemaal verstoren.

Wist je dat je best niet meer gaat sporten vlak voor je gaat slapen? Je zou denken dat je moe wordt door te sporten maar niets is minder waar, het heeft juist een averechts effect!

De endorfine die je lichaam aanmaakt tijdens het sporten zorgt er namelijk voor dat je extra veel energie opspaart. Deze energie raak je niet meer kwijt waardoor je moeilijker in slaap zult vallen.

Ook voeding speelt een cruciale rol bij je slaappatroon, omwille van diezelfde energie. Als je eet geef je je lichaam de energie die het nodig heeft, alleen gebruik je deze energie dus niet meer op.

Een lichte snack kan zeker geen kwaad maar probeer alles met veel suiker, koolhydraten of cafeïne te vermijden. Om extra te ontspannen zou je eventueel ook een relaxerende cafeïnevrije thee kunnen drinken.

Tip 4: Toch wakker geworden? Blijf niet piekeren

Moest je doorheen de nacht toch wakker worden, blijf dan zeker niet piekeren maar probeer z.s.m. weer opnieuw in slaap te vallen.

De verleiding is waarschijnlijk groot om meteen je telefoon erbij te nemen maar dit heeft juist een averechts effect. Het blauwe licht van je telefoon zal je alleen nog maar langer wakker houden dus laat de telefoon gewoon liggen.

Probeer ook zeker niet (te veel) te drinken aangezien een ijskoud glas water je ook alleen maar verder wakker zal houden. Een kleine slok op kamertemperatuur zou eventueel wel kunnen, zeker moest je eventueel ook last hebben van een droge keel.

Een heerlijke nachtrust begint dus bij een goede voorbereiding, liefst nog voor je je bed effectief in kruipt.

Zorg dat alle lichtbronnen op je kamer gedimd zijn, voorzie zacht en comfortabel beddengoed en probeer voor het slapengaan niets zwaars meer te consumeren.

Je zult merken dat je meteen beter gaat slapen. Slaapwel!