Sporten dit keer wél volhouden? Gebruik deze tips!

Vind jij het ook zo moeilijk om het sporten vol te houden en om iedere dag de juiste motivatie te vinden? Je bent zeker niet alleen.

Het beginnen is meestal niet zo moeilijk maar volhouden wél. Zeker om jezelf volledig nieuwe gewoonten aan te leren.

Vanaf vandaag is er geen plaats meer voor smoesjes want dankzij deze simpele tips zul je het sporten volhouden!

Stel (haalbare) doelen

We beginnen allemaal zeer gemotiveerd maar haken langzamerhand steeds verder af. Dit ligt vaak aan de veel te hoge doelen die je jezelf stelt.

Goede voornemens en te hoge doelen zorgen op korte termijn niet voor motivatie maar eerder voor teleurstelling. Als je je doelen niet snel genoeg behaalt zul je het gevoel hebben dat je faalt.



Hierdoor zul je het sporten sneller opgeven en je motivatie kwijtraken!

Beter is het om kleinere, haalbare doelen te stellen. Door telkens opnieuw een kleiner doel te bereiken heb je continu het gevoel alsof je goed bezig bent. Dit werkt natuurlijk motiverend!

Doe alleen wat je leuk vindt

Het lijkt misschien zeer voor de hand liggend om alleen iets te doen wat je leuk vindt. Toch pushen zoveel mensen zich dagdagelijks om dingen te doen die ze helemaal niet leuk vinden. Waarom ze het dan toch doen? Omdat het zo hoort.

Zo lees je op internet een heleboel goedbedoelde adviezen over de types sport die je hoort te doen. Zo moet je minstens 3 keer per week krachttraining doen, je moet HIIT (High Intensity Interval Training) doen i.p.v. normale cardio enz.

Allemaal goed en wel maar wat als je door deze ‘regeltjes’ het sporten niet meer leuk vindt en er gewoon mee kapt? Dan bereik je al helemaal geen goed resultaat.

Zoek dus een sport of een activiteit die je écht leuk vindt. Of dat nu yoga, krachttraining, zwemmen of badmintonnen is.

Zoek een workout buddy of schrijf je in voor een lessenreeks

Als je alleen gaat sporten heb je sneller de neiging om excuses te verzinnen. Er is namelijk niemand die je accountable kan houden en je kan motiveren.

Daarom kan het goed zijn om jezelf in te schrijven voor een lessenreeks die je dan ook op voorhand betaalt. Door op voorhand te betalen voelt het alsof je geld verliest als je toch niet deel zal nemen aan de les.

Als je je inschrijft voor een groepsles met meerdere personen kunnen deze personen je ook weer motiveren om toch te komen sporten.

Geen groepslessen in je buurt of je wilt liever niet in een grote groep sporten? Zoek jezelf dan een workoutbuddy. Met een workoutbuddy kun je samen lopen, fietsen, zwemmen of aan krachttraining doen.