Thuiswerk: deze gezonde gewoontes gaan je helpen

Thuiswerk brengt de nodige stress met zich mee, zeker nu we állemaal van thuis uit moeten werken en met de hele familie samen zijn.

Gelukkig hoeft het niet altijd even stressvol of chaotisch te zijn mits je een aantal gezonde gewoontes gaat toepassen. Probeer deze gewoonten snel aan te leren en voor je het weet ben jij een master in thuiswerken!

Ontwikkel een goede ochtendroutine

Als we naar het werk gaan vervallen we meestal in dezelfde ochtendroutine. Opstaan, douchen, aankleden, ontbijten en op naar het werk.

Van het moment dat we van thuis uit moeten werken valt deze stabiele ochtendroutine weg. We slapen wat langer uit, werken in onze pyjama en alles gaat gewoon een stuk trager. Dit is natuurlijk nefast voor je productiviteit én het verhoogt je stresslevels.

Daarom is het bij thuiswerk erg belangrijk om tóch vast te houden aan een goede ochtendroutine. Leer je dus maar snel een nieuwe routine aan en je zult gelijk merken dat het uit huis werken een stuk vlotter gaat.



Extra tip in tijden van crisis:

Hou je ochtendroutine zo simpel mogelijk. Doordat er op dit moment zoveel op ons af komt weet je soms niet goed meer waar te beginnen of waar op te focussen.

Door het begin van je dag zo simpel en rustig mogelijk te houden voorkom je ‘rommel’ en drukte in je hoofd.

Zorg voor frisse lucht

Het is niet omdat we thuis moeten blijven dat we geen frisse lucht nodig hebben. Probeer dus om geregeld naar buiten te gaan i.p.v. hele dagen binnen te zitten.

Pauzeren in de buitenlucht geen optie? Probeer je huis dan zoveel mogelijk te verluchten. Zet zo vaak mogelijk de deuren en ramen open om wat zuivere lucht binnen te krijgen.

Frisse lucht is niet alleen goed voor je gezondheid maar houdt je ook wakker en alert.

Blijf voldoende bewegen, ook als je geen zin hebt

Het lijkt verleidelijk om de hele dag aan je bureau te werken of nog erger: vanuit het bed of de zetel. Toch is het oh zo belangrijk om goed te blijven bewegen.

Ons menselijk lichaam werd nu eenmaal niet gemaakt om urenlang aan een stuk te zitten. Het is niet goed voor je rug, bilspieren of voor je bloedsomloop.

Je hoeft niet meteen een hele yogaworkout op Youtube te volgen, een simpele wandeling of een rondje door het huis kan ook al wonderen doen.