How to: een nachtvlucht overleven

Of je nu regelmatig vliegt of niet: nachtvluchten zijn en blijven een hel in economy class. Als je geluk hebt kun je misschien een hele rij voor jou alleen krijgen maar helaas is dat vaak niet het geval. Een uitgedroogde huid, verkrampte benen en stijve spieren zijn daarom vaak het gevolg van een lange nachtvlucht. Om nog maar te zwijgen van de jetlag en extra vermoeidheid die erbij komen kijken.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je toe kunt passen waardoor je je nachtvlucht zo comfortabel mogelijk kunt maken. In dit artikel delen we onze beste tips met jullie!

Voor de vlucht:

Kies een goede stoel

De belangrijkste maatregelen tref je best vóór dat je vertrekt. Door een goede stoel te kiezen kun je namelijk heel wat ellende voorkomen! Er zijn tal van handige websites waaronder bv. Seat Guru die je vertellen welke plekken de beste zijn op het vliegtuig. Deze website geeft weer waar de toiletten zijn, welke stoelen de meeste beenruimte hebben, welke rijen het drukst zijn enz.

Ook een goede tip: kies een rij met drie stoelen als je in duo reist en laat de middelste stoel vrij. De middle seat is namelijk de stoel die het minst vaak gekozen wordt. Door dit te doen is de kans groot dat de middelste stoel vrij blijft waardoor je een extra stoel hebt.

Hou je essentials dichtbij

Heb je een handbagage trolley bij die je in de overhead lockers steekt? Zorg er dan ook voor dat je een klein handtasje bij hebt dat je onder de stoel voor je kunt leggen. In dit handtasje kun je al je essentials bijhouden die je tijdens de vlucht zeker nodig zal hebben. Denk aan dingen zoals een slaapmasker, hoofdtelefoon, iets om te lezen, kauwgom, … Dat soort zaken wil je altijd dichtbij houden!



Tijdens de vlucht:

Blijf gehydrateerd

Probeer zoveel mogelijk water te drinken. Tijdens de vlucht geraak je namelijk snel uitgedroogd en dat wil je echt vermijden. Breng op voorhand een navulbare fles mee of probeer telkens iets te drinken als de stewards langskomen. Probeer ‘slechte’ dingen zoals caffeïne, gesuikerde dranken en alcohol te laten staan. Het best kies je gewoon voor water of in het geval dat je misselijk bent is appelsap ook een goed alternatief.

Vergeet je huid niet

Vergeet ook zeker niet om van buitenaf ook te hydrateren want je huid kan het zeker gebruiken! De lucht in het vliegtuig droogt je huid ook heel erg hard uit en je wilt niet met een droge of kapotte huid arriveren. Breng een sheet mask aan als je durft of als je verlegen bent: gebruik gewoon een good old dagcrème.

Beweeg zoveel mogelijk

Tijdens het vliegen wordt het risico op een trombose aanzienlijk vergroot. Het is dus erg belangrijk om je spieren in beweging te houden! Draai geregeld cirkels met je voeten en enkels, probeer zoveel mogelijk te strekken en loop geregeld rond in het vliegtuig. Hierdoor loop je minder kans op een trombose én kom je fitter aan op je bestemming.

Na de nachtvlucht:

  • Wil je absoluut een jetlag voorkomen? Blijf dan voldoende drinken ook als je al geland bent.
  • Hou je meteen aan de lokale tijd. Het is verleidelijk om meteen iets te gaan eten of om een dutje te doen maar zo zal je lichaam alleen maar trager wennen aan de nieuwe tijdszone. Probeer dus z.s.m. in het nieuwe ritme te komen.

Ga je een jetlag volledig kunnen voorkomen met dit advies? Helaas gaat dat niet volledig het geval zijn. Toch ga je je een stuk gezonder en fitter voelen als je deze tips in je achterhoofd houdt en toepast. Het voorkomt het ellendige gevoel van het reizen niet maar het zal het een stuk draaglijker maken.

Wil je de vlucht nóg comfortabeler maken? Lees dan ook zeker onze tips om beter te slapen in het vliegtuig.