Ziek worden op reis: zo voorkom je het

Vakantie nemen is gezond maar vaker wel dan niet gebeurt het dat we ziek worden op reis. Vermoeidheid, een andere manier van eten of gewoon te lang op het vliegtuig zitten: het kan er allemaal voor zorgen dat je ziek wordt op vakantie. Dankzij deze tips kun je heel wat ellende voorkomen!

ziek worden op reis voorkomen

Minderen met alcohol

Ja, we weten het. Je bent op vakantie en je wilt je graag amuseren, daar is zeker niets mis mee. Toch kan het helpen om alcoholgebruik te matigen. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je lichaam gedehydrateerd raakt, wat er dus voor kan zorgen dat je lichaam niet in topconditie is. Verder verlaagt het drinken van alcohol ook je immuunsysteem, hierdoor zul je dus sneller ziek worden.

Onze oplossing? Geniet zeker van een glaasje maar met mate.

ziek worden op reis voorkomen

Meer water drinken

Deze tip past eigenlijk perfect bij onze vorige tip want ja, ook zonder alcohol kan je lichaam gedehydrateerd raken. Op het vliegtuig en op warme, tropische bestemmingen is het van levensbelang dat je voldoende drinkt. Een te droge lucht (of juist te vochtige lucht) kan een heleboel narigheid veroorzaken die gelukkig op te lossen valt met het drinken van voldoende water.

Onze oplossing? Probeer zoveel mogelijk water te drinken en laat tevens ook de caffeïne aan de kant staan. Caffeïne werkt sterk vochtafdrijvend en zal dehydratatie alleen maar in de hand werken.



Voldoende (en goed) slapen

Jetlags, lange vluchten en veel te weinig slaap door alle leuke activiteiten. Ziek worden op reis is zeker niet moeilijk als je veel te weinig slaapt! Tijdens je slaap herstelt je lichaam zichzelf namelijk dus het is zeer belangrijk om een goede nachtrust te hebben.

Het is misschien niet makkelijk om je slaapritme aan te passen wanneer je onderweg bent of moet wennen aan een nieuwe tijdzone. Probeer toch je best te doen om zoveel mogelijk te slapen onderweg en probeer zo goed mogelijk te wennen aan de nieuwe tijdzone. Dit kun je doen door niet toe te geven aan je lichaam en gewoon op het normale lokale uur te gaan slapen.